Familj i Thailand

Väskorna stod packade och klara utanför hotellets entré. Trots att klockan var en bit innan åtta på morgonen hade hela familjen lyckats gör sig i ordning och packa ihop sina saker för att resa vidare från hotellet i Ao Nang till en vecka på Koh Lanta. Personalen vid receptionen hade varit som vanligt och hälsat glatt och tagit hand om våra nycklar.

Tjugo minuter senare stod vi fortfarande kvar utanför hotellet utan någon minibuss i sikte. Efter trettio minuter gick vi tillbaka in till receptionen och frågade var vår transfer hade tagit vägen. Personalen svarade att den inte var beställd förrän dagen efter vilket gjorde att vi hade tagit fel dag.

Snopna gick vi tillbaka in till våra rum och packade upp våra saker för att spendera en dag till i Ao Nang.

Dagen efter stod vi återigen utanför hotellets entré och väntade och den här gången dök det upp en vit minibuss klockan åtta noll noll.

Resan till Koh Lanta gick bra och när färjan lagt till vid kajen insåg vi snabbt att ön var precis så lugn och avslappnad som vi hoppats på.

Eftersom vi reste till Thailand i slutet på oktober så var det fortfarande lågsäsong på Koh Lanta, därför var det förmodligen ännu lugnare än vanligt.

När vi kom fram till hotellet möttes vi av en thailändsk man i femtioårsåldern som stod och hängde upp några flaggor. Resorten vi skulle bo på hade små mysiga bungalows på varsin sida av en pool som låg precis ovanför stranden.

Efter att ha hjälpt oss med incheckningen berättande mannen att ha bodde i Bangkok och att ha hade sin familj där. Men mellan oktober och april så åkte han ner till sitt hotell på Koh Lanta för att försörja familjen. Stranden vi bodde på var i stort sett öde och när det var lågvatten såg vi att det var en hel del sten i vattnet. Därför spenderade vi den mesta tiden i poolen. Bara ett stenkast från poolen fanns en liten massagehörna där man kunde ta en massage innan det var dags att göra sig i ordning för middagen.

Allting fanns där för att skapa en lugn och trevlig miljö långt ifrån stressen i Sverige, och det lyckades de verkligen med.