Att flyga till Bangkok med två mellanlandningar

Att flyga till Bangkok med två mellanlandningar

En nackdel med Thailand för oss svenskar är ju avståndet, och man måste spendera många timmar i flygplan för att kunna komma dit. Första gången jag var i Thailand åkte jag med Finnair från Arlanda, och det var ett byte i Helsingfors. Under min senaste resa valde jag att åka med Cathay Pacific, och det var två byten under resan; ett i London och ett i Hong Kong. Det var relativt kort bytestid på båda flygplatserna, runt två timmar, vilket kändes bra. Efter en natt med dålig sömn kände jag mig inte i så bra form som jag hade önskat när vi gick på planet på Arlanda, och jag hoppades att jag skulle kunna sova åtminstone några timmar under nattflygningen mellan London och Hong Kong.

I London landade vi vid terminal 5, och fick ta bussen till terminal 3 där flyget till Hong Kong avgick. Efter en ganska noggrann säkerhetskontroll gick vi mot gaten, och det var snart dags att gå på planet mot Hong Kong. Väl där sjönk vi trötta ner på våra platser, och försökte att mentalt förbereda oss inför den elva timmar långa flygningen. Varje sittplats hade en egen skärm i stolsryggen framför, och man kunde välja mellan många olika filmer och serier varav flera var väldigt nya. Det fanns också ett stort utbud av musik att lyssna på, och man kunde även spela olika spel. En bit in i filmen var det dags för mat, och enligt menyn fanns det fyra rätter att välja mellan. Dock visade det sig att två redan var slut, vilket gjorde att man snabbt fick tänka om när de kom med matvagnen. Jag valde en rätt med ris och kyckling, och till efterrätt serverades vaniljglass. Maten var helt ok för att vara flygplansmat, och glassen var god. Personalen var trevlig och tillmötesgående, och de kom flera gången förbi och frågade om man ville ha något mer att dricka. Efter några timmar släckte man ner i planet, och det var dags att försöka sova. Jag var tacksam över att jag hade köpt en uppblåsbar nackkudde, då den var mer bekväm att ha som stöd för huvudet än den kudde som man fick tilldelad. Man fick också en filt som var skön att ha över sig, dock var det ganska varmt på planet. Några timmar senare, när det var omkring tre timmar kvar till landning, tändes planet upp igen och det var snart dags för frukost. Det fanns två alternativ att välja mellan, och det ena var äggröra, bröd och frukt.

Ganska mätta landade vi i Hong Kong, där vi nu hade omkring tre timmar innan nästa plan gick mot Bangkok. Vid det här laget kände vi oss ganska slitna och trötta, och det kändes inte längre som en lika bra idé med två byten. Det var dock häftigt att flyga in över Hong Kongs flygplats, då den ligger på en liten halvö en kort bit från kusten med höga berg som bakgrund. Planet till Bangkok liknade det som vi flög med från London, och man hade även där en egen skärm. Trots den relativt korta resan på strax under tre timmar serverades det varm mat, vilket gjorde att tiden gick fortare. Det serverades även ett stort utbud av drycker, och det glas med vitt vin som jag bestämde mig för att ta var välfyllt.

När vi till slut landade i Bangkok strax efter kl 22 lokal tid kände vi oss helt slut, och vi fick ta till våra sista krafter när vi skulle ta oss till vårat hotell. När man äntligen fick krypa ner i sängen kändes det som om allting gungade, och det kändes som om hela kroppen var i obalans. Till stor del berodde det säkerligen på tidsomställningen, men det blev nog inte bättre av den extra tid och den energi det tog att göra två mellanlandningar, varav båda dessutom var på stora flygplatser. Biljetten var någon tusenlapp billigare än de för en resa med en mellanlandning eller ett direktflyg, men i efterhand funderar jag på om det verkligen var värt pengarna. Flygbolaget Cathay Pacific höll dock hög klass, även om planen verkade vara äldre än exempelvis det som användes av Finnair.

Fler Reseberättelser

© Destinationthailand.nu 2012-2019