På utflykt till River Kwai och vattenfallet i Kanchanaburi

Vi bestämde oss för att göra ett besök i Kanchanaburi för att se den berömda bron River Kwai. Det var ett intressant historiskt besök men det som var trevligast med vår utflykt dit var ett vattenfall, hela sju våningar högt, inte så långt därifrån. Att ha sett bron i verkligheten kändes som ett måste när vi besökte de delarna av Thailand och det var ganska så mycket turister som var med oss den dagen. Bron har ju fått mycket uppmärksamhet efter andra världskriget både från filmer och böcker.

Vi var på genomresa när vi besökte River Kwai och hade bara tänkt att stanna i området Kanchanaburi under dagen. För att se bron och området däromkring behövs inte så mycket mer tid men annars finns det en väldigt fin nationalpark i närheten som är värd att spendera mer tid i. Det var just där vi fick besöka detta underbara vattenfall med hela sju våningar.

Eftersom vi var på genomresa hade vi inte planerat dagen så bra utan tänkte mer att vi tar det som det kommer. Men där vid bron träffade vi några trevliga australienare och kanadensare som tipsade oss om att besöka nationalparken och leta rätt på just detta vattenfall. Jag är så glad över att vi tog till oss det tipset för det var en av de mäktigaste och vackraste platser som jag har sett i naturen.

Som alltid är trevligt att göra så tog vi oss självklart ett dopp i poolen längst ner innan vi bestämde oss för att försöka ta oss upp på berget för att se hela vattenfallet på närmre håll. Det var ganska brant och inte alldeles lätt att ta sig upp på grund av terrängen. Efter att vi gått och klättrat ett tag var vi tvungna att ta en paus för att vila lite. Platsen var perfekt för ändamålet. Det var bara vi och naturen omkring oss och det alla andra ljud dövades av vattenfallets brus. Det kändes som ett väldigt speciellt ögonblick och speciell plats.

Vi fortsatte upp men kom aldrig längst upp innan vi begav oss ner igen för att fortsätta våran resa genom Thailand. När vi kom ner till järnvägsspåret igen började det mörkna och vi fick åka med i en taxi tillbaka till samhället tillsammans med ett engelskt par som vi mötte på vägen. Dagen hade varit fantastisk. Jag trodde att vi skulle ha kommit längre på resan, men uppehållet, bron och vattenfallet var det perfekta valet.