Resan mellan Bangkok och Chiang Mai

Efter att ha klivit ombord på nattåget och hittat våra platser kunde vi äntligen slappna av efter en lång resa från Koh Kood upp till Bangkok och en stressad resa från flygplatsen till tågstationen. Som tur var hann vi med tåget trots att klockan var mer än tio minuter efter... Läs mer

Ett besök vid IKEA och Mega Bangna utanför Bangkok

Efter att ha varit på resande fot i Thailand i en månad så är det lätt att man kanske blir lite sugen på svensk mat och att få åtminstone en liten dos av Sverige och det som känns som hemma. Därför blev IKEA ett ganska självklart val att besöka när... Läs mer

Mitt i protesterna under Bangkok Shutdown

Vi befann oss i Thailand under den period då det var ”Bangkok Shutdown”, då flera viktiga knutpunkter i staden hade stängts av för biltrafik som en del i politiska protester. Vi valde att undvika att åka in i Bangkok när vi anlände till Thailand, men en bit in i vår... Läs mer

Att flyga till Bangkok med två mellanlandningar

En nackdel med Thailand för oss svenskar är ju avståndet, och man måste spendera många timmar i flygplan för att kunna komma dit. Första gången jag var i Thailand åkte jag med Finnair från Arlanda, och det var ett byte i Helsingfors. Under min senaste resa valde jag att åka... Läs mer

Hårklippning i Terminal 21

Det var min sista dag i Bangkok innan jag skulle ta flyget tillbaka till Sverige, och jag funderade på vad jag skulle göra. Jag hade en hel del baht kvar i sedlar, och bestämde mig för att jag skulle unna mig något för pengarna. Jag kände att det skulle vara... Läs mer

På utflykt till River Kwai och vattenfallet i Kanchanaburi

Vi bestämde oss för att göra ett besök i Kanchanaburi för att se den berömda bron River Kwai. Det var ett intressant historiskt besök men det som var trevligast med vår utflykt dit var ett vattenfall, hela sju våningar högt, inte så långt därifrån. Att ha sett bron i verkligheten... Läs mer

Oasen mitt på Khao San Road

Khao San Road är ju den kanske livligaste gatan i Bangkok, med restauranger, gatuförsäljning, barer och – framför allt – en hel del turister och backpackers. När jag är i Bangkok bor jag gärna en eller ett par nätter på eller nära Khao San för att uppleva pulsen, kanske shoppa... Läs mer

Buddhistisk Vipassana Meditation i Kanchanaburi

Ungefär tre timmar med buss från Bangkok ligger Kanchanaburi. Vi anlände till provinsen några dagar tidigare och har besökt många av de omkringliggande sevärdheterna. Nu är det dags – anledning till varför vi kom till provinsen. Vi skall ta oss till ett av Thailands meditationscenter var vi skall spendera tio... Läs mer

Bron över floden Kwai

Efter en halvdag i ett vackert naturreservat i provinsen Kanchanaburi är vi på väg tillbaka till vårt vandrarhem i samma provins. Vi reser med tuk tuk, de trehjulingar som är den vanligaste taxin i landet. Vi passerar en bro och ett torg med ovanligt mycket rörelse och ber chauffören att... Läs mer

Överraskande underhållning på stationen

Eftersom vi älskar att åka tåg i Thailand så hamnar vi då och då på Bangkoks centralstation, Hua Lamphong i området Pathum Wan. Det är en vacker byggnad med välvda tak och en enorm vänthall med caféer och butiker. Som turist brukar man direkt få frågan av personalen i rosa... Läs mer

En dag längst med Sukhumvit Road

Det var tidig förmiddag när jag lämnade mitt rum på Tune Hotel vid Sukhumvit Road i Bangkok. Efter en natt i ett behagligt luftkonditionerat rum hade jag hunnit glömma bort hur kvavt det var utomhus, men blev snabbt påmind så fort jag öppnade dörren ut mot gatan och den varma,... Läs mer

Bowling i MBK

Det var sista dagen i Bangkok innan vi skulle flyg hem till Sverige igen. Eftersom flyget gick tidigt på morgonen så skulle vi vara tvungna att gå upp mitt i natten för att åka till flygplatsen. Därför bestämde vi oss att tillbringa vår sista kväll i det gigantiska varuhuset MBK. Runt... Läs mer

Bio i Siam Paragon

Trots att vi varit vid MBK flera gånger under vår tid i Bangkok så hade vi aldrig upptäckt att det fanns flera varuhus i närheten. Det var en slump att vi bestämde oss för att ta en promenad från MBK och se varit vi hamnade. Efter en kort promenad hittade vi... Läs mer

Min tågresa från Surat Thani till Bangkok

Klockan var runt halv sju på kvällen när tåget rullade in på tågstationen i Surat Thani. Sedan jag hade gått av där för fem dagar sedan hade jag haft några härliga dagar på stranden på Koh Samui, och jag var nu redo för några hektiska dagar i Bangkok igen innan... Läs mer

Khao San Road - Backpackergatan i Bangkok

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig när jag klev av bussen, men gatan såg ut precis ut som vilken gata som helst. Klockan var runt nio på morgonen och värmen från solen började tillta på allvar. Elkablar var dragna i stora buntar som hängde mellan husen. Allt kändes... Läs mer

Songkran – En Galen Högtid I Thailand

Ursprungligen är Songkran det traditionella firandet av det buddhistiska nyåret. Man brukade ta ut Buddhafigurer från templen och spola av dem med vatten för att fira slutet på torrperioden. Denna högtid infaller i regel i mitten av april. Då är det också den hetaste perioden. Temperaturen i Phuket kan tidvis... Läs mer

På Spa I Bangkok

Långt ifrån massageställena med 10 slitna och skrålande damer utanför ingången och med ett diplom utfärdat på Kao san Road ligger denna pärla, Lavana. På Sukhumvit soi 12 kan du få bodyscrub, aromamassage, thaimassage , ansiktsbehandling, bubbelpoolsbad, fotmassage och mycket annat i en suverän miljö. Det går inte att missa stället... Läs mer

Nackdelen med att åka taxi i Bangkok

Vi skulle ta oss till Siam Square för att spendera den sista dagen vid MBK och Siam Paragon. Vi åkte runt elva på förmiddagen och trafiken var som vanligt, hetsig men flöt på bra. Vi hade prövat på att ta en så kallad tuk tuk dagen innan. Det kändes som att... Läs mer

Besöket på svenska ambassaden i Bangkok

Efter att ha förlorat passet vid gränsen mellan Malaysia och Thailand var vi tvungna att ta oss upp till den svenska ambassaden i Bangkok för att skaffa ett provisoriskt pass för att kunna ta sig ur landet. När vi klev av nattåget på tågstationen i Bangkok letade vi reda på en... Läs mer

Flyga inrikes i Thailand

Det var tänkt att vi skulle resa till Bangkok för att sedan ta ett flyg därifrån till Phuket. Men först ville vi utforska Bangkok ett par dagar så därför valde vi att boka flygbiljetten till Phuket när vi var på plats i Bangkok. Sagt och gjort tog vi oss till en... Läs mer

Lurade i Thailand

Det var dagen efter vi hade landat i Bangkok. Fortfarande ovana med den hettande värmen klev vi ut genom hotellets entré. Dagens planer var att åka till Siam Square och shoppa i det gigantiska varuhuset MBK.  Så fort vi kom ut på gågatan började tuk tuk-förarna ropa på oss och fråga om... Läs mer

Siam Paragon - Bangkoks lyxigaste shoppingcenter?

Vi hade varit uppe på internet och letat efter andra shoppingcenter i närheten av MBK. För även om MBK är en upplevelse i sig så är det mycket samma lika och man tröttnar efter ett par besök. Siam Paragon ligger bara några hundra meter bort från MBK ändå hade vi lyckats missat... Läs mer

Nackdelen Med Att Boka Hemifrån

Efter att ha flugit 14 timmar var vi äntligen framme vid Suvarnabhumi Airport i Bangkok. Som tur var fick vi tag i väskorna efter bara ett par minuter och tog oss till toaletterna för att byta om till shorts och linne. Väl nere vid taxibilarna gick vi fram till en provisorisk... Läs mer

Åka Tuk Tuk i Bangkok

Det var vår första dag i Bangkok och vi hade beslutat oss för att åka tuk tuk till Saim Square och shoppa i det enorma varuhuset MBK.  Efter ett par minuters gång på den stora gatan koh saan road blev bli fullkomligt attackerade av tuk tuk-förare som vill köra oss till alla... Läs mer

Tappa bort passet i Thailand

Efter att tagit oss över gränsen mellan Thailand och Malaysia var det dags att sätta sig på nattåget mot Surat Thani och sen vidare ut till Koh Samui. Det var egentligen inte planerat, men när vi krossade gränsen mellan Malaysia och Thailand fick vi bara 15 dagar till i passet. Vi... Läs mer

MBK, 89 000 kvadratmeter shopping

När man kliver in i MBK, eller Mahboonkrong som det också kallas, känns det som om man kliver in i en annan värld. Med sina 8 våningar och 2500 butiker är varuhuset det i särklass största köpcentrumet jag har varit på. Köpcentrumet är en blandning mellan ett traditionellt shopping center... Läs mer

Väst Möter Öst I Bangkok

När man kliver av flygplanet på flygplatsen i Bangkok, är det svårt att föreställa sig att man har kommit till landet med alla de stillsamma och vackra stränder som man ser på alla bilder. Flygplatsen är enormt stor och är nog den största jag har varit på, designen påminner om... Läs mer