Tappa bort passet i Thailand

Efter att tagit oss över gränsen mellan Thailand och Malaysia var det dags att sätta sig på nattåget mot Surat Thani och sen vidare ut till Koh Samui. Det var egentligen inte planerat, men när vi krossade gränsen mellan Malaysia och Thailand fick vi bara 15 dagar till i passet. Vi trodde vi skulle få 30 dagar. Därför var vi tvungna att ta oss till Immigration Office på Koh Samui för att förlänga vårt visum.  Vårt plan gick nämligen 2 dagar efter visumet gått ut.

Väl framme på Koh Samui upptäckte min kompis att hans pass var borta. Förmodligen var det någon som tog det när vi åkte tåget. Så det första vi gjorde var att bege oss till polisstationen och anmälde att passet var borta. Där tog polisen en ”avgift” på 500 Baht utöver den vanliga avgiften. Men när man har tappat bort ett pass är man inte i position att ifrågasätta rättsystemet. Så vi betalade och gick därifrån.

Nästa anhalt blev immigration office, där jag förnyade mitt visum. Totalt betalade jag ca: 2500 Baht för att få stanna 2 dagar extra i Thailand. Nu när min kompis inte hade något pass, var vi tvungna att åka upp till Bangkok så fort som möjligt för att ta oss till den svenska ambassaden.  Ett par hektiska dagarna senare kom vi fram till Bangkok. Så fort vi klev av perrongen letade vi upp en taxi och åkte till den svenska ambassaden som ligger i den modernare delen av Bangkok. När vi kom fram tog vi hissen upp till rätt våning och klev in i ett rum som så ut som ett litet postkontor.

Alla i rummet var män som skulle ville att deras thailändska kvinnor skulle få visum till Sverige. Jag satte mig ner och väntade medan min kompis stod och pratade med mannen bakom disken. Efter drygt en timme var de klara och resultatet var ett ”provisoriskt” pass gjort på papper och ca 6-8 sidor tjockt. Det skulle tydligen funkar för att ta sig hem.

Nästa stopp var Imigration Office i Bangkok. När vi klev in genom dörrarna förstod vi direkt att det skulle ta tid att få en stämpel. Det var en kaotisk stämning, de hade något konstigt kölappsystem men det spelade ingen roll för alla ville bli hjälpta samtidigt. Kompisen gick och ställde sig i kön. Det tog säkert 40 minuter för honom att komma fram till disken för att bli bemött av en tjurig kvinna som sa åt honom att ställa sig i en annan kö. Så där höll det på fram och tillbaka mellan olika diskar.

Efter 5 timmar fick han äntligen sin efterlängtade stämpel och vi kunde åka tillbaka till vårt hotell.

Vi kom igenom på flygplasten efter några konstiga blickar på passet och väl framme på Arlanda rev dem sönder passet när vi passerade kontrollen. Jag tror han fick betala 2000 svenska kronor allt som allt, vilket inte är så farligt.