Hua Hin - en populär stad bland svenskar

När ens senaste destination var ett varmt och stökigt Bangkok så kändes det som en ren befrielse att komma till Hua Hin. Några turister gick och strosade längst med de smala gatorna ner mot havet, och ett svagt sorl hördes från restaurangerna i närheten. Solen var på väg ner och färgade himlen svagt rosa, och luften kändes ljummen och skön till skillnad från Bangkoks fuktiga, avgasfyllda luft.

Den första dagen valde jag att spendera på stranden, och jag njöt av det vackra vädret som precis svept in över Thailand. Tidvattnet gjorde att det var vatten nästan ända upp till kanten på solstolen på morgonen och förmiddagen, men efter några timmar sjönk det undan och en vacker och och lång strand bredde ut sig framför mig. Precis nedanför mitt hotell var det ganska många som låg och solade och badade, men bara en kort promenad längre bort på stranden så var man nästan helt ensam. Hotellet jag bodde på låg ganska långt söderut från centrum. Jag blev förvånad över hur många svenskar som befann sig på stranden. När jag låg på min solstol och läste hörde jag svenskar tala överallt omkring mig, och det var många som verkade bo där permanent. De allra flesta var i pensionsåldern. Jag talade med en man där, som berättade att han inte varit i Sverige på tre år. Hans fru var från Thailand, och de bodde tillsammans några mil utanför Hua Hin. Han berättade att han brukade ligga där på stranden mest var dag, och att han trivdes bra med livet som han hade. Han berättade även att det var väldigt många svenskar i Hua Hin, vilket jag också blev medveten om då jag dagen därpå åkte in till centrum.

Efter att ha spenderat snart en månad i Asien kunde jag inte låta bli att gå in på Sweden Restaurant och beställa köttbullar med potatis, brunsås och lingon. Restaurangen ligger mitt i Hua Hin på Poolsuk Road och drivs av en svensk vid namn Lasse. Bredvid mig satt, inte särskilt förvånande, ett svenskt par som också de hade valt att bosätta sig i staden. Maten var god och restaurangen var trevlig, men jag bestämde mig ändå för att jag inte skulle äta någon svensk mat mer under resan. Det skulle bli nog med det när jag kom tillbaka till Sverige.

Jag gick en promenad genom stan ner mot havet, där jag satte mig en stund på en liten strandremsa som låg inkilad mellan bebyggelse och en stor parkeringsplats. Ville man hitta en fin strand fick man bo på ett av hotellen i centrum som låg i anslutning till havet, eller strax utanför staden. Den här dagen var det andra advent i Sverige, och när jag gått upp några gator igen och hamnade utanför ett svenskt fik kunde jag inte hejda mig. De sålde svenska lussekatter. Någon minut senare satt jag med en något torr och ganska smaklös lussekatt i handen och läste en två år gammal svensk tidning, och kände mig ganska nöjd med livet. Den lilla dosen av Sverige som jag fått under dagen ingav lite trygghet, men mer än så behövde det inte vara.

På kvällen gick jag en sväng på nattmarknaden, och även här var andelen svenska turister större än vad jag upplevt på andra platser i Thailand. Dock kändes de svenska köttbullarna ganska långt bort när jag gick bland de rykande matstånden som sålde allt från skaldjur till stekta insekter. De provisoriska restaurangerna med en uppställd vagn med plastmöbler runt omkring var många.

Dagen efter var det dags att lämna Hua Hin. Efter ett besök på ett internetcafé (där aftonbladet.se var en av sidorna som fanns med bland senaste besökta sidor) och ett sista besök på nattmarknaden, begav jag mig till tågstationen. Den är en av Thailands äldsta tågstationer, och sägs också vara den vackraste. Själva väntsalen ligger dock ett stenkast bort. Drygt en halvtimme försenat rullade tåget in på perrongen, och jag lämnade Hua Hin för den här gången.