På upptäcktsfärd genom Khao Lak

Det var mitt första besök i Khao Lak, och en av de saker som jag inte tidigare hade förstått var hur många stränder som fanns i området, och hur långa och breda och fantastiskt vackra de var. Jag hade trott att man skulle kunna ta sig runt hela området till fots, men jag förstod ganska snart att avstånden var alldeles för stora för det.

Efter att vi ätit en god frukostbuffé på vårt hotell Fanari vid Bang Niang Beach, bestämde vi oss för att hyra en skoter för att ta oss till de olika stränderna under dagen. Vi frågade först på hotellet om de hyrde ut skotrar, och de svarade ja och bad oss följa med ut. Vi fick sätta oss i ett litet fordon som tog oss 100 meter bort, till ett litet ställe som enligt skyltarna hyrde ut skotrar. Allting kändes lite konstigt och personalen var ganska otrevlig, och när de krävde att vi skulle lämna ifrån oss våra pass som försäkring för att få hyra ett fordon så valde vi att gå vidare och se om det fanns något annat ställe i närheten. Efter en stunds letande hittade vi ett ställe som såg lite mer seriöst ut, där vi efter lite diskussioner kunde lämna en kopia på ett av våra pass istället. Kvinnan som jobbade där påpekade flera gånger hur dyrt det skulle bli om något hände med skotern, och trots att vi hade hyrt skoter tidigare under vår resa i Thailand så kändes det lite olustigt men vi valde ändå att hyra där då vi inte hittat något bättre ställe.

De långa raksträckorna på den stora vägen som vi åkte på för att ta oss mellan stränderna kändes ändå bra att köra på, det var inte så mycket trafik och man kunde hålla i alla fall hyfsad marginal mellan oss och medtrafikanterna. Vi valde att göra vårt första stopp vid Bang Sak Beach, och trots att vi varit på många ställen i Thailand så hade jag aldrig sett en sådan vacker strand. Stranden var väldigt bred och lång och sanden var vit och skön att gå på. Det varma vattnet var alldeles turkost och de mjuka vågorna lockade till bad. Tankarna på tsunamin och de som drabbades fanns hela tiden närvarande, och jag kunde nu också förstå hur det kom sig att just Khao Lak drabbades så hårt när jag såg hur platt omgivningen var.

Efter Bang Sak blev nästa stopp Ao Thong Beach, som sägs vara den vackraste av alla stränder i Khao Lak. Detta rykte gör ju också att turisterna var lite fler här och också antalet solstolar, men jämfört med många andra turistställen runt om i Thailand så kunde man ändå vara någorlunda för sig själv. Dock förblev stranden Bang Sak en favorit för mig.

På vägen tillbaka mot vår strand stannade vi på Pak Weep Beach, där vi tog en paus med en cola under ett parasoll på en av strandens enklare restauranger. Sedan åkte vi vidare till Khuk Khak Beach, där vi åt en sen lunch på den välkända och populära restaurangen Memories Bar. Våra förväntningar var höga efter de lovord som stället fått på internet, och kanske var det lite därför som vi kände oss ganska besvikna när vi gick därifrån. Maten var inget utöver det vanliga och personalen kändes något nonchalant, och det enda vi inte riktigt kunde klaga på var utsikten. Restaraungen låg direkt på stranden och bestod av små trähus där själva restaurangen och baren var och där man kunde sitta och äta, och här kunde man äta med fötterna i sanden och ha solnedgången över havet som utsikt. När vi gått därifrån träffade vi på ett trevligt svenskt par som bodde i närheten, och de hade fått samma intryck då de hade ätit på restaurangen vilket vi diskuterade en stund.

På vägen tillbaka till skotern insåg vi hur snabbt stranden förändrats på grund av tidvattnet, vilket jag fortfarande kunde bli förvånad över trots att vi nu varit i Thailand ett tag och upplevt det på flera olika stränder. På vägen tillbaka mot vår strand var vi tvungna att tanka, och vi stannade till vid ett ställe vid gatan som sålde bensin. En pojke som inte kunde varit mer än 5-6 år sprang fram och tittade vant i tanken för att se vad vi skulle ha, och ropade sedan på en man som förmodligen var hans pappa. Pappan pekade på den ena av två sorters bensin som vi tydligen skulle ha, men pojken sa emot och menade att det var den andra. Mannen lutade sig över tanken och log sedan, och hällde sedan i flaskan som pojken hade pekat på. Pojken hade haft rätt. Vi gav lite extra dricks till pojken och tackade så mycket, och när vi åkte iväg log jag åt händelsen, pojkens självsäkerhet och stoltheten i hans ansikte när pappan insåg att han hade haft rätt.

Vi hade varit ute och åkt många timmar och vi började nu bli ganska trötta. Vi åkte och lämnade tillbaka skotern vid butiken där vi hade hyrt den tidigare på dagen. Som tur var hade allt gått bra, och vi gick lättade därifrån. Vi svängde av mot stranden Nang Thong som låg bredvid vår strand, och gick sedan längst med stranden och njöt av den sena eftermiddagssolen. En bit ut i havet låg en fyr som vi tog lite kort på, och sedan hittade vi en till fyrliknande byggnad uppe på land. I samhället en bit ovanför stranden tog vi en svalkande glass på McDonalds, och efter att vi sedan gjort oss i ordning på hotellrummet väntade en trevlig måltid på en restaurang vid havet där vi satt och pustade ut efter dagens utflykt.