Kombinationsresa till Koh Mook och Koh Lanta

I januari 2013 åkte vi, jag och min man, på en kombinationsresa till Koh Mook/Koh Lanta.

Vi började med att till fots upptäcka den lilla genuina ön Koh Mook. Från Charlies Beach resort, (där vi bodde) gick vi tvärs över ön och fick då verkligen komma nära det vardagliga livet på ön. Barnen som bodde där var glada och kom fram och hälsade (inget tiggeri). Ön har en skola för de som är fast boende på ön och på närliggande öar. Skolan passerade vi under promenaden. De boende verkade livnära sig på fiske, lite odlingar samt så hade de djur, bl.a. getter och hönor. Vi fick en liten bedårande söt killing som följe och vandrade bland hönor, tuppar och människor som pysslade med sina vardagsgöromål. På andra sidan ön gick vi förbi ett par resorter och där finns en jättefin strand med mycket lite folk på!

Dagen efter ville vi åka till någon av grannöarna och snorkla. Vi träffade på en mycket sympatisk skeppare till en longtailbåt. Han heter Bao. Vi sa att vi ville åka till Koh Ngai, ha bra snorkling och gärna vara en hel dag på en lugn strand. Han tog oss till paradiset och jag tror att stranden tom hette Paradise Beach. Vi var helt själva på stranden men det fanns en liten resort där vi såg ett par människor sitta och meditera. Vid resorten fanns det en enkel restaurang där vi åt lunch och dagen var underbar!! Vi snorklade massor och gick en liten upptäcktsfärd på en stig in i djungeln! När vi kl 16.30 skulle åka hem såg vi att vår skeppare hade lite problem med att ta sig i land pga. lågvatten. Vi vinkade och tog på oss "dykartofflor" och vadade ut till honom. Bao var lätt att prata med då han kunde engelska relativt bra. Han hade varit ute och fiskat på dagen och erbjöd min man, som är fiskeintresserad, att få följa med honom på fiske. Nu valde maken inte att göra det utan vi bokade en annan dagstur då till Koh Kradan. han tog oss även då till ett lugnt ställe där snorklingen var underbar och vi hittade ett litet stim med Clownfiskar! Så ska ni åka till Koh Mook, fråga efter Bao! Strunta i att det står att en longtailbåt kostar ca 1500 Bath för 3-4tim, för Bao sa att vi själva kunde bestämma hur länge vi ville stanna och det kostade inte mer för det!! Veckan på Koh Mook var fantastisk!

Veckan därpå på Koh Lanta, där vi bodde på Klong Khong Beach (tror jag stranden den heter). Koh Lanta hade vi besökt tidigare och där trivs vi mycket bra. Damerna på hotellet, "Sea Sun Sand resort" tog väl hand om oss och om sitt lilla hotell! Här var det mycket stenar i vattnet vid lågvatten, men vid högvatten var det inga problem med att bada och då kunde snorklingen vara riktigt bra!