Total avkoppling på Koh Lanta

Vi hade varit och rest runt i Thailand i nästan tre månader när vi kom Koh Lanta. Timingen hade inte kunnat vara bättre. Efter mycket resande, mycket aktiviteter och även festande på de mer fartfyllda öarna så var Koh Lantas lugn precis vad vi behövde. Vi hade inte bokat något hotell innan vi kom dit men vi hade fått tips av andra backpackers att Long Beach skulle vara det bästa valet. Det var inte så mycket folk på ön när vi kom så det var inte alls svårt att hitta boende. Vi valde att hyra en bungalow på Long Beach Chalet i några dagar för att sedan se om vi ville resa vidare och bo vid någon av de andra stränderna istället. Bungalowerna där är inte det billigaste alternativet som man kan hitta men jag kan verkligen rekommendera dem. Vi var som sagt trötta och behövde total avkoppling för att ladda batterierna för resten av resan.

Under de första två dagarna slappade vi mest på stranden och unnande oss två massager om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Vi fixade manikyr och pedikyr för en billig penning och åt supergod thai-mat på de få ställen som fanns att välja på. Det var så skönt att bara vara och att det just inte fanns så mycket människor eller mycket att göra. Men efter två dagar av bara läsandes och vilandes så ville vi ju se mer av ön, så vi hyrde moppar och gav oss runt. Det var enkelt att ta sig runt och det var en mycket trevlig dag. Vi träffade ett engelskt par som tipsade om att vi skulle ta en snorklingtur och då för allt i världen inte missa att åka till Koh Muk, en ö inte alltför långt därifrån. De tipsade oss även om att ordna med en organiserad tur då det bästa var att ta med sig en guide. Så när vi kom tillbaka till vår bungalow på kvällen så hjälpte personalen oss att boka redan för nästa dag.

Koh Muk var inte den enda ön vi besökte under vår snorklingtur men det var definitivt den som gjorde starkast intryck på både mig och och min resekompis Madeleine. Vi begav oss till Emerald Cave som är en smaragdgrotta som du kommer till efter att simmat genom ett ca 80m långt, trångt passage. Inne i grottan hittar du en alldeles fantastisk liten strand vilket gör denna plats alldeles sagolik. Tyvärr så kunde vi inte stanna så länge för vår guide berättade att vi var tvunga att ta oss ut innan tidvattnet steg igen men vi var så glada ändå över att ha fått sett något så vackert.

Vi stannade kvar tre dagar till på Koh Lanta, men vi bytte aldrig strand eller hotell som vi tidigare planerat, innan vi senare reste vidare. Koh Lanta har inte de bästa eller finaste stränderna i Thailand efter vad vi har sett, men som ställe att koppla av på och bara njuta är det få platser som toppar denna.