En dag på ön Koh Larn

Det var tidigt på förmiddagen som jag gick på bargatan Walking Street i Pattaya, på väg till hamnen Bali Hai Pier. Planen för dagen var att göra en dagsutflykt till den närliggande ön Koh Larn (Pattaya Coral Island), med förhoppningen om en skön dag på stranden som omväxling till gatornas myller och det galna nattlivet inne i Pattaya. Bortsett från några få gatusopare låg gatan öde, och det var svårt att tro att det var samma gata som jag hade gått på kvällen innan. Neonskyltarna som för några timmar sedan hade blinkat i trängseln i takt med den pulserande nattklubbsmusiken hängde nu bleka i det starka solljuset, och jag fick känslan av att jag gick genom en kuliss från en inspelad film.

När jag kom fram mot piren blev jag snabbt stoppad av några män som erbjöd mig skjuts till ön med en speedboat, och de fick det att låta som att det var det enda sättet att ta sig dit på. Nu hade någon berättat för mig att det fanns en färja som gick till ön för en betydligt billigare peng, så med den vetskapen tackade jag nej och fortsatte gå mot piren. Något jag lärde mig under min resa till Thailand var att man kunde spara mycket pengar genom att kolla upp saker innan, då det alltid fanns någon som försökte utnyttja eventuell okunskap hos turisterna för att tjäna lite extra pengar.

Väl framme på ön bestämde jag mig för att köpa en sarong att ha som underlag och handduk på stranden, och jag gick in i några butiker som låg vid hamnen. När jag var färdig såg jag att det stod några bussar lite längre fram, och att flera började att åka iväg. Jag småsprang dit och insåg att jag var ute i sista sekunden för att få en plats till någon av de sex stränderna på ön, och att det inte var gångavstånd dit vilket jag hade trott. Chaufförerna frågade stressat till vilken strand jag skulle, vilket jag inte hade bestämt i förväg. Jag valde att ta första bussen, vilken gick till stranden Tien Beach. Efteråt läste jag i min guidebok att Tawaen Beach är den mest populära stranden.

Stranden hade relativt fin sand och klart vatten, och utsikten var vacker både ut mot havet och upp mot öns gröna höjder. Små butiker och restauranger låg några meter ovanför stranden, och nedanför dessa fanns ett stort utbud av solstolar som man fick hyra. Det var en ganska mulen dag, och framåt eftermiddagen började det åska och regna. Så länge det inte åskade allt för mycket låg jag ändå i vattnet, då det nästan kändes varmare där än det gjorde i luften. Den enda toaletten jag lyckades hitta var inne på en ganska sjaskig restaurang, som såg ut mer som en arbetsplats med betonggolv och hårda bänkar. Toaletterna var ganska ofräscha och det var fullt med vatten på golvet. Ska man äta så skulle jag ändå rekommendera att man försöker hitta en restaurang att gå till och äta där, då det sprang runt massa hundar på stranden som flockades runt de solstolar där någon hade hämtat med sig mat. Jag upplevde hundarna som ganska störande, då de var väldigt närgångna och var svåra att schasa bort. Flera såg sjuka ut, och det kändes inte så roligt att komma upp från vattnet och se dem ligga på handduken.

När jag skulle tillbaka till färjan såg jag att det gick en även från den här stranden, och jag började gå mot piren. Jag hade inte kollat upp vilka tider färjan gick, vilket resulterade i att jag fick stå och vänta i ungefär 45 minuter. Det var en bit att gå till piren, så det kändes inte som någon mening med att gå tillbaka till stranden.

Sammanfattningsvis ångrar jag inte att jag åkte till Koh Larn, då det var väldigt skönt att få ta det lite lugnt på en strand efter några dagars vistelse i Pattaya. Pattaya ligger precis vid havet och har en lång strand, men delar av stranden är avgränsad och till för hotellgäster. Den delen av stranden som är öppen för allmänheten är ganska smal och på vissa ställen nedskräpad och inte särskilt lockande.

Kanske var de andra stränderna på Koh Larn bättre än Tien Beach, men om man är ute efter en semester med en övervägande del strandliv så skulle jag rekommendera att man åker till en annan ö som är mer känd för sina fina stränder och vattenaktiviteter.