En heldag vid öarna utanför Koh Lipe

Klockan var 09:00 och vi satt nerpackade och klara i longtailbåten vid Pattaya Beach på Koh Lipe. Dagen innan hade vi gått förbi en av de många turistbyråerna vid walking street och bokat in oss på en dagstur kring öarna vid Koh Lipe.

Efter att räknat in alla resenärer började vi sakta ta oss ut från stranden. Trots att klockan var strax efter nio brände solen på axlarna och vi hade gjort rätt i att smörja in oss redan på hotellet. Första stoppet för dagen var vid en liten ö en bit norr om Koh Lipe som var välkänd för sin fina snorkling. När vi lagt ankar och motorn var avstängd började alla rota efter passande simfenor och cyklop. Efter bara några minuter var de flesta redan i vattnet och man såg bara ett gäng snorklar sticka upp ovanför vattenytan. Väl under ytan öppnades en ny värld med färgglada fiskar och spännande koraller. Av egen erfarenhet valde vi att snorkla med en tunn långärmad tröja för att undvika att bränna oss i den starka solen. Efter en stund hörde en vissla från båten och det var dags att ta sig vidare till nästa stopp på turen.

Det var bara en liten bit mellan öarna och ganska snart låg båten förtöjd vid en liten ö som bestod av mörkgråa stenar. Mitt på den lilla ön satt en skylt som förklarade att det skulle föra olycka med sig om man tog med sig stenarna från ön. Det var dock väldigt populärt att bygga små staplar av stenarna, och många av besökarna satt i små grupper och byggde små högar av stenarna som de sedan tog kort på. Det var inte så mycket annat att se och kort där efter var det dags att packa ihop våra saker och bege oss till nästa stopp som låg på vägen till Koh Rawi där vi skulle gå i land och äta lunch.

Vi såg dem redan på håll, de karaktäristiska orangea flytvästarna som låg och guppade omgivna av några longtailbåtar. Ganska snabbt förstod vi att det var en ny dykplats och började ta fram våra simfötter och cyklop för att göra oss redo att hoppa i det klara vattnet. När vi lagt till båten och fått på oss utrustningen hoppade vi direkt i vattnet för att utforska livet under ytan. Korallerna och fiskarna påminde mycket från den tidigare dykplatsen och efter en stund valde vi att sätta oss på båten för att torka i den starka solen. Efter bara några minuter var vi tillräckligt torra för att kunna ta upp våra böcker som vi tagit med på resan. Men bara efter en liten stund signalerade vår kapten att det var dags att packa ihop och ta sig till Koh Rawi för att äta lunch.

Koh Rawi var en av de stora öarna i området och när vi närmade oss ön möttes vi av en rad långtailbåtar som låg förtöjda vid stranden. Runt om på stranden gick stora grupper av turister som var på liknande turer som oss. När vi lagt till vid de andra båtarna signalerade vår guide att vi skulle följa med honom upp till en ranger station som låg en bit ovanför stranden där det stod bord och bänkar som vi kunde sitta vid för att äta vår medtagna lunch. Lunchen bestod av ris, kyckling och grönsaker.

När vi ätit upp vår lunch hade vi en stund över för att utforska ön. Vi valde att gå längst den smala stranden och slogs av den vackra naturen på ön. De gröna löven på träden, den vita sanden och de turkosa vattnet gav en riktig paradiskänsla och vi kom överens om att vi skulle hyra en långtailbåt från Koh Lipe för att göra en dagsutflykt till ön så vi hade mer tid att upptäcka ön.

När vi kom tillbaka till platsen där båtarna låg förtöjda var de andra i sällskapet redan i fullgång att packa ihop sina saker för att åka vidare till nästa ö. Så vi skyndade oss att packa ihop våra saker och gick mot båten för det sista stoppet för dagen på Koh Adang, en annan stor ö som låg mellan Koh Rawi och Koh Lipe.

Väl framme vid ön var det många i vår grupp som valde att lägga sig och sola och läsa en bok. Själva var vi nyfikna på hur ön såg ut så vi började längst med stranden. Stranden var verkligen smal och vid ett flertal tillfällen var vi tvungna att klättra runt ett lutande träd eller gå ut en bit i vattnet för att komma vidare. Ganska snart insåg vi att det nog var meningen att vi skulle hålla oss vid långtailbåtarna så vi begav oss tillbaka för att sola och ta det lugnt en stund innan det var dags att bege sig tillbaka mot Koh Lipe.