Fantastisk utsikt över Karma Beach på Koh Lipe

Tidigare dagar under vår vistelse på Koh Lipe hade vi besökt Pattaya Beach och Sunset Beach, och vi tänkte nu gå till den tredje stora stranden på Koh Lipe; Sunrise Beach. Vi bodde på ett enkelt hotell i mitten på ön, och efter att vi tagit oss med mopedtaxi till Walking Street började vi gå mot stranden som låg på den östra sidan av ön. Från Walking Street svängde vi av in på en mindre stig mot stranden, där vi bland annat gick igenom en skola där barnen var ute och lekte när vi gick förbi. Efter en kortare gångväg kom vi ut på stranden, och det första jag reagerade över när vi kom dit var hur fantastiskt vattnet var. Det var alldeles turkost och en bit ut kunde man se korallerna under vattenytan som mörkare partier. Stranden var ganska bred och sanden var vit och förstärkte paradiskänslan. Vi märkte att vi kommit ut ganska högt upp på stranden, och bestämde oss för att fortsätta uppåt för att se vad som fanns runt hörnet och om man kanske skulle kunna gå tillbaka till vårt hotell den vägen. Trots att det var högsäsong så var det inte så väldigt mycket folk på stranden, och de som var där satt och läste i skuggan, spelade något bollspel på stranden eller låg och solade. Atmosfären var lugn och behaglig och jag gick och njöt av de vackra färgerna och den mjuka sanden under fötterna och det ljumna vattnet som kom in med vågorna.

Efter en stund såg vi att stranden var på väg att svänga av, och vi funderade på om vi skulle fortsätta gå och se vad som fanns bakom hörnet eller om vi skulle gå tillbaka i alla fall, vi hade ju en lång bit av stranden åt andra hållet som vi hade missat. Som tur var valde vi att fortsätta, för runt hörnet fortsatte stranden ut som en udde av enbart vit sand omgiven av det turkosa vattnet, och det var mycket vackert. Det var inte så mycket folk här heller, kanske var det inte så många som hittade dit. En bit bort låg en större byggnad på en höjd, och vi bestämde oss för att gå dit för att ta kort ut över den vackra sandudden. När vi började gå upp för den branta trappan såg vi snabbt vilken fantastisk bild det skulle bli, och vi höll tummarna att batteriet på kameran skulle räcka då det visat rött ett tag.

Väl uppe vid byggnaden såg vi att det var en restaurang, och då vi var ganska hungriga så kändes det som ett perfekt ställe att äta en sen lunch på. Bakom oss satt ett svenskt par som kommenterade något med servicen på restaurangen och att det tog lång tid att få maten, och då vi upplevde samma sak började vi prata om det med dem. Det slutade med att vi hade ett långt och mycket trevligt samtal, och under vår fortsatta vistelse på ön träffade vi på dem flera gånger igen vilket var roligt.

Även om maten och servicen vid vårt besök på restaurangen inte var den bästa så hade de helt klart en av öns bästa utsikter. När vi senare tittade på vykort från ön och bilder från Koh Lipe på internet såg vi att många bilder var tagna just på den sandudden där vi var och från ungefär samma ställe som restaurangen, och vi enades om att det var tur att vi valde att fortsätta runt hörnet av stranden för det hade känts väldigt tråkigt att ha missat den här platsen.