Smultronställen På Koh Phangan

Efter några härliga dagar i Khanom tog vi en taxi norrut till Surat Thani för att åka till Donsakpiren och vidare med färjan till den beryktade ”Fullmåneparty ön” Koh Phangan. Vi hade bestämt oss för att utforska öns övriga aktiviteter och hade fått en lååång lista på ställen av vår vän som bott på ön.

Första dagen var molnig så vi beslöt oss för att besöka Templet ”Wat Po” och dess herbal sauna. Vi hade väntat oss en typisk bastu men det var det inte. Man fick börja med att betala 50B som doneras till templet, sen kunde man hyra en sarong för 10B om man som vi inte hade med sig.

Vi bytte om och låste in våra saker i ett litet skåp sen gick vi ut till bastun där det fanns ett rum för män och ett för kvinnor. Innan man gick in fick man duscha i iskallt vatten med tunna och skopa. Sen upptäckte vi förvånat att man inne i bastun satt i mörker! Bastun hade inte samma torra luft som vanliga utan luften var mer frisk och det var riktigt skönt och efteråt kände man sig som ny med len baby hy och det var gott att ta en kopp te i templets trädgård.

Dag två tittade solen fram så vi hyrde motorcyklar och begav oss på utflykt genom Koh Phangans vackra gröna djungel med dalar och berg för att sedan komma till ”Haad Than Sadet” en galet vacker strand på öns Östkust. Vi hade fått höra att restaurangen på höjden som man kom till efter hundra trappsteg skulle vara nåt extra och det var den! Utsikten var otroligt vacker över havet och maten och shakesen en klar tiopoängare. På vägen tillbaks stannade vi till vid ett ställe som hade ”Canopywalks” dvs. du tar dig runt en bana med hjälp av linor som är fästa högt uppe i regnskogens trädkronor så att du får se djungeln och djur på ett lite närmare sätt! Det var en kul grej även om priset kanske var något högt. På kvällen åkte vi på tempel marknad i byn ”Chaloklum” på öns Norra sida. Det är verkligen en perfekt aktivitet då det finns något för alla, det är matmarknad, marknad med kläder plus allt mellan himmel och jord, shower, bingo, dansuppträdande, pilkastning, liveband med öltält och dans. Så vi shoppade, åt och dansade och fick i oss en rejäl dos med Thailändsk kultur så långt ifrån Haad Rin och dess Fullmånepartyn man kan komma.

Sista dagarna fortsatte vi att utforska ön och betade av dess vackra stränder en efter en, stränder som vi fastnade för var ”Haad Khom” som ligger lite nordöst om Chaloklum på norra sidan. Stranden var lugn och snorklingen bra och middag uppe på Coral Bay med solnedgång över bergen var svårslaget. Vi gillade också ”Haad Salad” där vi inte bara badade utan även bodde och deltog i Cookingclass med vår charmiga lärare Jang. Annars var ”Haad Yao” och ”Haad Hin Kong” fina med och alla barnvänliga då de är långgrunda. Andra platser värda ett besök är tex. Det vackra ”Kinesiska templet” med grym utsikt, ”Koh Raa” Koh Phangas högsta topp som du trekkar upp till, och alla små mysiga oldstyle Reggaebarer med livemusik för dig som gillar ett lite lugnare tempo än dunkande jättepartyn.