En kväll i Lamai City

Sanden var fortfarande varm under fötterna när jag gick på stranden längst med havet. Innan jag gick hade jag duschat bort allt saltvatten efter dagens bad, tagit på mig en nytvättad klänning och sminkat mig lite grann. Klockan var strax efter sex på kvällen, och jag var på väg till Lamai City. Efter några dagars strandliv såg jag fram emot att göra mig lite fin och strosa runt lite på stan och kanske sätta mig på en restaurang. Längst med stranden låg bungalowerna på rad, men det var trots det ganska folktomt där jag gick. Jag gick förbi en plats där man hade haft en eldshow, och doften av bensin låg fortfarande kvar i luften. Lite längre fram stod en familj och förberedde några svävande lyktor som snart skulle lyfta upp mot stjärnhimlen.

Efter en halvtimmes promenad började jag närma mig staden Lamai, och det blev allt fler människor på stranden. En yta som under dagen användes för att spela volleyboll fungerade nu som en mötesplats, och det satt folk överallt och drack öl, pratade och tände svävande lyktor. Jag gick över en bro som ledde från stranden in mot staden, och nästan precis när man kommit över bron började nattmarknaden. I den här delen av marknaden sålde man mat, och den varma luften var fylld av dofter från olika maträtter. Marknadsstånden stod tätt, och erbjöd allt från nypressade juicer till grillat kött och bananpannkakor. I ett av de första stånden hittade jag till min glädje kokospuddingen Kanom Krok, som blivit min favorit under resan. Med några sådana i handen gick jag genom marknaden och försökte ta in alla intryck som jag fick. Musik spelades från olika ställen, jag trängdes med folk från alla möjliga delar av världen, och det fanns ett hav av saker att köpa. Kläder hängde på ställningar, halsband, nagellack, högtalare och olika prydnadssaker delade plats på de många borden.

Marknaden låg längst med flera gator som gick åt olika håll, och trots att den inte var så väldigt stor så lyckades jag ändå gå fel flera gånger. Efter ett tag lyckades jag komma till gatan där restaurangerna och butikerna låg, och jag valde att gå till Pizzeria Napoli då jag kände att jag ville ha lite omväxling till thaimaten. Pizzan var väldigt god, och det var trevligt att sitta där och dricka en cola och titta ut över gatan och folket som gick förbi. Jag gick dock ganska snart efter att jag ätit färdigt, då ett högljutt och stort sällskap från Sverige kommit in på den lilla restaurangen, och känslan av att vara långt från Sverige var helt plötsligt svår att få till.

Jag gick och tittade i några butiker som fortfarande var öppna, men började känna mig ganska mätt på saker och människor efter min ganska långa rundtur på nattmarknaden. Så länge man höll sig vid centrum var det lätt att hitta en taxi, och efter att jag handlat lite vatten bestämde jag mig för att åka tillbaka till min resort. Jag kände mig lite orolig då vi åkt en liten stund, då jag tyckte att taxichauffören åkte in på gator som jag inte kände igen och som jag tyckte låg åt fel håll. Att han tog lite mindre betalt än vad som var standard kändes också lite osäkert, och jag önskade att jag inte hade valt ett hotell som låg så avsides. Vägen mellan Lamai City och slutet av Lamai Beach där jag bodde var väldigt dåligt upplyst, vilket inte gjorde saken bättre. Jag försökte ändå övertyga mig om att det var ett betydligt säkrare val än om jag skulle ha gått tillbaka. När jag såg mitt hotell dyka upp runt hörnet kunde jag andas ut, och jag gav glatt mannen mer dricks än vad jag skulle ha gjort i vanliga fall, önskade en trevlig kväll, och gick snabbt ner till min bungalow. Trött efter alla intryck och nervositeten i taxin somnade jag ganska snart, ändå ganska nöjd med dagen, till ljudet av vågorna från havet.