Resan mellan Koh Samui och Bangkok

Jag vet inte varför valet kändes så självklart men när vi stod när med resväskorna utanför hotellentrén så fanns det inte en tanke på att ta ett flyg upp.

Kanske var det för att vi hade ont om pengar och en flygbiljett från Koh Samui till Bangkok gick på runt 4000 baht. Kanske var det att vi skulle tjäna in en hotellnatt genom att sova på tåget.

Hur som helst så bestämde vi oss för att åka över till Surat Thani och ta nattåget upp till Bangkok.

Sagt och gjort, vi hoppade in i en songthaew och åkte mot piren. Båtresan över till fastlandet gick utan problem, det var soligt och vindstilla. Fick oss en liten överraskning när ett lokalt band skulle spela in en musikvideo på akterdäck. Så vi fick lite musik och underhållning på köpet.

Väl framme vid piren på fastlandet tog vi oss till bussarna som gick till in till Surat Thani.

När bussen svängde in på bussterminalen kände vi hur det började kurra i magen, så vi bestämde oss för att hitta något att äta innan vi tog oss till tågstationen. Tåget skulle avgå klockan tio på kvällen.

Efter lite letande hittade vi en pizza hut i en galleria som vi slog oss ner på en stund för att hämta krafter. Vi upptäckte ganska snart att priserna var nästan som hemma i Sverige, var inte så mycket billigare än vad vi var vana vid. Men vi orkade inte hitta ett nytt ställe så det fick bli pizza ändå.

Mätta och belåtna satte vi oss i taxin och åkte vidare till tågstationen. Biljetten upp till bangkok kostade 1250 Baht vilket kändes väldigt överkomligt med tanke på att vi tjänade in en hotellnatt också. Dock så hade vi inga som helst förväntningar på kvalitén på sängarna och kupéerna.

Sen började den långa väntan. I svensk anda hade vi kommit i god tid i tron om att tåget skulle avgå efter utsatt tidtabell. Så var inte riktigt fallet. Det gick tjugo minuter, fyrtio minuter och till slut när vi hade stått där i över en timme började tålamodet försvinna. Det fans inte så mycket att göra på perrongen heller så det var bara att gilla läget och sitta där och bli uppäten av myggen. Men tillslut kom tåget. Ungefär en timme och tjugo minuter försenat.

Väl inne i tåget var det redan bäddat, vissa låg redan och sov så vi smög igenom vagnen till våra sängar och la ifrån oss våra saker och gick till toaletten för att borsta tänderna. Toaletten var som en vanlig toalett med ett hål ner i marken. Det fanns till och med rinnande vatten på toaletten, vilket var ett plus. Sen var det bara att hoppa ner i sängen och sova. Väldigt smidigt.

På morgonen när vi vakande fällde vi ihop sängen så den blev till en bänk så vi kunde sitta upp. Plötsligt kom det en ur personalen och frågade om vi ville ha frukost. En tallrik med ägg, frukt och en macka kostade runt 70 baht. Till det drack vi juice. Så när vi kom fram till Bangkok var vi både utvilade och mätta.