Fantastisk snorkling vid Tanote Bay

Efter många båtutflykter med snorkling runt om i Thailand samt en dag med dykning vid Similan Island trodde jag att jag hade hyfsad koll på hur det såg ut under vattenytan, och förväntade mig därför ungefär samma upplevelse då vi kom till stranden vid Tanote Bay på Koh Tao för att snorkla. Cyklop och simfötter hade vi hyrt i en butik ovanför Sairee Beach tidigare på förmiddagen, vilket inte hade varit helt problemfritt då det kostade lite mer än vad vi hade tänkt och vi därför fick gå tillbaka till hotellet för att hämta mer pengar. Vi tog oss till stranden genom att ta en taxi från Sairee Beach, och efter en något skumpig bilresa stod vi nu på stranden och började ta på oss våra simfötter och cyklop. Jag tittade ut över vattnet och det var väldigt vackert, klart och alldeles turkost, men såg inte så annorlunda ut än någon annan strand jag varit på i Thailand. I alla fall inte på ytan.

Jag tog några steg ut i vattnet och märkte att det blev ganska djupt fort, och att det fanns koraller och flera fiskar redan någon meter ut i vattnet. Jag gick försiktigt ner i vattnet, rädd att trampa på några koraller, tog på mig cyklopet och började se mig omkring. Till min förvåning simmade ganska stora fiskar omkring redan så nära stranden, och när jag kände att några mindre fiskar började nafsa på min mage så gick jag snabbt upp från vattnet igen. Innan resan till Thailand hade jag aldrig provat på att dyka eller snorkla bland fiskar och koraller, och jag kände mig nästan lite rädd för världen som fanns under vattenytan då jag inte upplevt den tidigare. Så stora fiskar som fanns bara några decimeter från mig hade jag knappt en sett i akvarium.

Jag valde att ta på mig min tröja för att undvika att fiskarna skulle nafsa mer på mig, och gav mig ut i vattnet igen. Jag började simma lite längre ut och redan efter några meter började det bli djupare och korallerna och fiskarna blev fler och större. Hänförd såg jag färgglada fiskar simma förbi mig i lugnt tempo, utan att verka bry sig något särskilt om att jag var där. Platta, gula och svarta fiskar simmade förbi mig i par, regnbågsfärgade fiskar letade efter mat bland korallerna, stora fiskstim drog förbi och flera riktigt stora fiskar simmade en bit bort. Jag hade inte trott att man hade möjlighet att uppleva detta enbart genom att snorkla nära en strand, och jag tittade mig fascinerat och lite försiktigt omkring samtidigt som jag försökte göra så små rörelser som möjligt för att inte störa fiskarna eller råka komma emot dem.

Jag simmade in till land några gånger för att vila lite, då jag hade svårt att slappna av i vattnet med alla fiskar så nära inpå mig. Efter en stund började det dock släppa lite, och jag vågade mig längre ut i vattnet mot de klippor som fanns en bit ut. Här fanns mycket vackra koraller och många häftiga fiskar som simmade under och omkring mig. Jag vågade röra mig lite mer när vattnet var djupare, och simmade ner en bit i vattnet för att titta närmare på korallerna. Då och då tittade jag upp ovanför ytan för att se till att jag inte hamnade för långt ifrån land, vilket är lätt hänt då man bara simmar omkring och tittar på alla fiskar. Jag visste att det snart började bli dags att gå upp då vi hade bestämt en tid då taxin skulle komma och hämta oss, men nu när jag började känna mig bekväm i denna nya värld så ville jag vara kvar och hade mer än gärna simmat runt i ytterligare några timmar.

En stund innan det var dags att simma tillbaka mot land såg jag en väldigt stor fisk, och av någon anledning började jag simma mot den för att se den bättre, men insåg sen att det kanske inte var så bra och valde därför att simma därifrån. Full av adrenalin efter snorklingen och mötet med den stora fisken (om det hade varit en revhaj hade jag nog svimmat) tog jag mig upp på stranden, och motvilligt tog jag av mig cyklop och simfötter. Vi satte oss ner några minuter i restaurangen och drack lite vatten och pratade om det vi upplevt innan taxin kom och tutade, och jag önskade att vi hade valt att stanna minst fyra timmar istället för två.