Ett besök vid Sanctuary of Truth i Pattaya

En sak som vi har lärt oss hittills under vår resa i Thailand är att det är viktigt att kolla upp precis vart olika platser som man ska besöka ligger, då de annars kan vara väldigt svåra att hitta. Skyltningen är oftast inte den bästa, och stora turistattraktioner kan visa sig ligga ganska avsides och i slutet på en liten grusväg. Så var fallet med en av Pattayas största turistattraktioner; templet Sanctuary of Truth. Tack vare att vi hade med oss en karta lyckades vi hitta det ganska lätt, men utan den hade vi inte haft en chans att hitta dit. Om man inte har en karta är det enklast att ta en taxi och åka direkt till platsen. Jag hade inte gjort så mycket research på templet innan vi gick dit, vilket gjorde att jag inte riktigt visste vad jag hade att förvänta mig. Det jag läst var att det var ett tempel endast gjort av trä, och på bilderna jag sett såg det väldigt stort och majestätiskt ut.

När vi kom fram till entrén trodde jag därför nästan att vi kommit fel, då jag inte såg den stora byggnaden någonstans. Området var väldigt stort, och det var stora vägar av sand som gick åt olika håll, med lite träd och inhägnader emellan. Vi hade dock kommit rätt, och vi blev hänvisade till en mindre byggnad precis vid ingången för att köpa våra biljetter. Det visade sig finnas mer än bara templet på området, och man kunde bland annat även åka ut på en liten båttur och rida på elefanter runt området. Det fanns olika paket man kunde köpa beroende på vad man ville göra, och vi valde att endast gå in till templet och vi fick då betala 500 baht. Efter att vi betalat fick vi en klisterlapp fastsatt på tröjan för att visa att vi betalat, och började gå in på det stora området. Templet låg längst in, och på vägen dit såg vi bland annat hästar och getter som var i inhägnader, och om man ville kunde man mata getterna för 20 baht. Jag tyckte synd om djuren som stod i sina små bås och gick snabbt förbi, med en liten klump i magen. Det fanns också hästar i en större hage, som i alla fall hade lite mer utrymme att röra sig på.

Lite längre fram kom man till en restaurang där det också fanns en utsiktsplats med en vacker utsikt ut över havet, och nu såg man också det stora templet en bit ner mot stranden. Vi gick ner för en trätrappa, och längst ner fanns det personal som gav oss hjälmar som skulle ha inne i templet. Tydligen fanns det risk för att något skulle rasa ner vilket kändes lite olustigt, och jag kom på att jag läst någonstans att byggnaden var gjord helt utan att några spikar hade använts. När vi kom närmare byggnaden stod det en kvinna där som hänvisade oss mot entrén. Vi såg inte först på vilken sida den låg på, och hon upprepade surt det hon sagt och undrade om vi verkligen inte såg skylten som stod en bit bort där vi såg att det stod ”entrance”. Jag förstod att hon kanske var trött på alla turister, och jag kände mig nästan lite dum över att jag var där. Vi hade märkt att Pattaya var en populär turistort för ryssar, och vår iakttagelse bekräftades när kvinnan sa tack på ryska innan vi gick.

Under vår vistelse på Sanctuary of Truth pågick det ett renoveringsarbete av den stora byggnaden, vilket gjorde att man höll lite extra hårt i hjälmen när man gick upp för trappan till ingången. Inne i byggnaden fanns många vackra och häftiga träskulpturer i väggarna, vilket det var även på väggarna på byggnadens utsida. Det tog inte så lång tid att gå igenom byggnaden, men om man ville fanns det möjlighet till guidad tur vilket säkert hade gjort att man fått ut mycket mer av vistelsen.

Efter att vi varit i själva templet gick vi tillbaka mot utgången, med en känsla av att inte riktigt veta vad det var som vi egentligen hade sett. Om man inte vill ta en guidad tur är det nog bra om man i alla fall läser på lite mer om templet innan man går dit, då det förstås gör att besöket blir mer intressant och givande.