Resan mellan Bangkok och Pattaya

Klockan var 11:50 och minibussen började rulla iväg från parkeringen, som tur var hade vi gjort oss i ordning och checkat ut innan 12:00 annars hade vi helt enkelt missat den, trots att den skulle avgå vid 12:00.

Efter ett par dagar här i Thailand har vi insett att det där med punktlighet är något som det är lite si och så med. Vi hade medvetet valt ett hotell som låg nära flygplatsen eftersom vi beslutat oss att undvika Bangkok under demonstrationerna för att istället bege oss direkt till Pattaya.

När vi väl kom fram till flygplatsen tog vi oss ner till nivå 1 och till gate 8 där bussarna mot Pattaya avgår. Väl framme vid gaten möttes vi av andra resenärer som stod och väntade kring den disk där man kunde köpa bussbiljetterna. Efter att ha skummat igenom skyltarna över disken fick vi det bekräftat att resan bara skulle kosta 134 Baht, vilket passade vår budget utmärkt. Resan skulle ta två timmar och bussarna gick varannan timme.

Väl framme vid bussen möttes vi av en stressad busschaufför som bad om att få se allas bussbiljett innan han släppte ombord oss på bussen, dock utan att berätta att biljetterna var numrerade. Det resulterade i att en i personalen fick gå runt i bussen och hänvisa passagerarna till sin rätta plats.

När bussen rullade ut från terminalen fick vi se en kort video om hur man skulle bete sig på bussen, något jag gav så värst mycket uppmärksamhet vilket jag fick äta upp senare då en i personalen kom och sa till mig att folk sov och att man inte fick prata på bussen. Lite märkligt tycker jag när klockan var mitt på dagen men det var inget annat att göra än att spendera resten av resan i tystnad.

Väl framme i Pattaya var det svårt att veta var någonstans vi skulle gå av, bussen stannade och släppte av några åt gången och skaran i bussen blev mindre och mindre. Men vi tänkte att man säkert kom till en busstation i slutet på färden.

Bussen fortsatte köra, byta filer och svänga kors och tvärs. Efter ett tag var det svårt att hålla koll på åt vilket håll vi körde men vi satt fortfarande kyligt och väntade på att bli avsläppta vid slutstationen.

Så äntligen stannade bussen och alla passagerare började ta sitt handbagage och ta sig ur bussen. Utanför stod det bilar med flak och vi gick fram till en och sa att vi skulle till Pattaya Beach och han sa åt oss att hoppa upp på flaket. Flaket fylldes på med passagerare från vår buss och när den var full så började vi åka mot stranden.