Ett besök vid Big Buddha och Wat Chalong på Phuket

Efter att ha spenderat förmiddagen i Phuket Town bestämde vi oss för att åka till den välkända Buddhastatyn Big Buddha, som är belägen högt upp på en kulle en bit utanför stan. Vi tog oss till busstationen i Phuket Town och gick fram till en av chaufförerna och frågade om han kunde köra oss dit. Mannen nickade och pekade att vi skulle sitta båda två på en skoter, och vi satte oss lite tveksamt bakom honom. Vi hade tänkt åka på varsin, men samtidigt skulle det här bli billigare och han verkade säker på sin sak. Det blev väldigt trångt, och jag funderade på om det verkligen var menat att man skulle ha två medpassagerare på den. Varsin hjälm fick vi i alla fall, och så fort vi satt oss körde mannen iväg i snabb fart. Efter några svängar var vi ute på den större landsvägen, och vi insåg att det var mycket längre till Big Buddha än vad vi hade trott. Här hade man inte direkt kunnat gå, vilket vi hade funderat på innan. Jag höll mig krampaktigt fast i rädsla för att glida av, och jag hade svårt att hålla mina flip-flips kvar på fötterna då jag inte riktigt hittade något bra ställe att ha mina fötter på.

Till slut gjorde chauffören en sväng, och började köra upp för en lång och brant backe. Skotern började ganska snart att protestera, och den gick allt långsammare trots att föraren hade full gas. Vi nästan kröp fram i backen, och snart stannade thailändaren och sa att han skulle få köra upp oss en i taget. Jag sa att jag kunde gå efter då det inte var så väldigt långt kvar, men han var envis och kom tillbaka och hämtade mig.

Enligt vår överenskommelse skulle han vänta tills vi var klara vid templet för att sedan ta oss tillbaka till centrum igen, och vi såg honom gå iväg för att söka upp en skuggig plats. Vi började gå mot templet, och möttes av en fantastisk utsikt över Phuket och det glittrande, turkosa havet. Även den mycket höga Buddhastatyn var mäktig, där den lugnt blickade ner på oss med ett leende. I anslutning till den jättelika, vita statyn fanns flera gyllene statyer i olika storlekar, några även inne i templet som låg nedanför Buddhastatyn. Efter att vi gått runt på området runt statyn gick vi ner till templet. I mitten av templet satt en munk, som man kunde gå fram till för att få en välsignelse och ett armband knutet runt handleden. Det var flera som gick fram och jag ville väldigt gärna göra det, men var osäker på hur man skulle bete sig och var rädd för att göra fel. Vi gick därifrån till vår taxichaufför som satt kvar och väntade på oss som vi bestämt, och hela vägen ner för backen ångrade jag att jag inte tagit mod till mig och gått fram till munken och jag ville nästan åka tillbaka igen.

Först hade vi bett om att bli avsläppta där vi gick på i Phuket Town, men då vi såg en skylt till templet Wat Chalong så bad vi chauffören släppa av oss där istället. Vi hade inte läst på så mycket om templet innan, utan hade mest hört talas om namnet. När vi kom in på området möttes vi av mycket vackra tempel och en grönskande trädgård, och det var ett väldigt fint och rogivande område trots en hel del besökare. Byggnaderna var i typisk thailändsk stil när det gäller tempel, med röda tak och gyllene ornament och utsmyckningar. Vi gick in i de tempel som gick att besöka, och i ett av templen kunde man gå upp flera våningar och man fick där en vacker utsikt över området. Denna byggnad såg lite annorlunda ut, men var också den vackert utsmyckad med gyllene detaljer. Det var först efter vårt besök på templet som jag läste att man i denna byggnad kunde se en benbit som sägs tillhöra Buddha, så det var lite synd att jag inte hade läst på om templet innan.

När vi gick på tempelområdet hörde plötsligt ett ljud som liknade massa skott som avfyrades snabbt efter varandra, och jag blev till en början ganska rädd innan jag visste vad det var. När jag vände mig om såg jag att det var någon typ av smällare jag hade hört, och senare under vår resa fick jag veta att man gör så som ett sätt att visa sin vördnad och tacksamhet för att någon av ens önskningar har gått i uppfyllelse.

När vi sedan tog oss tillbaka till vårt hotell var vi ganska nöjda med dagen och våra besök på templen, och vi var glada att vi sett skylten till Wat Chalong då det hade varit synd att missa detta vackra tempelområde.