Ett besök vid Håkans Bar

Efter ett par dagar vid Karon Beach hade vi bestämt oss för att besöka Håkans Bar, en restaurang i Karon som främst är känd från ett tv-program med samma namn.

Vi hade gjort lite research på internet för att se var restaurangen låg och det verkade som att det bara var ett par minuter från vårt hotell, på en tvärgata från huvudvägen ovanför stranden. Så efter att ha duschat och gjort oss i ordning på hotellet började vi gå längst huvudgatan mot restaurangen.

Efter en kortare promenad svängde vi av på tvärgatan som restaurangen skulle ligga på och möttes av två stora neonskyltar som visade att vi hittat rätt. Framför restaurangen blev vi välkommande av en inkastare som var väldigt trevlig och pratglad. Han frågade oss vart vi kom ifrån och vi svarade att vi kom från Sverige och kände till Håkans Bar från tv. Vi stod och pratade en stund om vår resa i Thailand och hur det kom sig att han hamnat på Håkans Bar i Karon. innan vi fortsatte in i restaurangen frågade vi om Håkan var där och fick svaret att han skulle vara på plats och blanda drinkar i en nyöppnad del av restaurangen.

Inne i restaurangen var det endast ett par andra sällskap vilket gav ett lugnt och avslappnat intryck. Längst inne i restaurangen fanns en större bar samt den nyöppnade Håkans bakficka, där Håkan själv stod och blandade drinkar. Framför restaurangen fanns en tillhörande terrass där middagsgästerna satt och åt. Eftersom vi varit på resande fot så pass länge var vi sugna på svensk mat och jag beställde in pannkakor med vispgrädde och sylt. Vi hade besökt svenskägda restauranger tidigare under vår resa som hade haft en väldigt hög standard på maten så våra förväntningar var höga.

När maten kom in insåg jag att jag skulle valt en annan måltid. Pannkakorna liknade de pannkakor som man kan köpa i frysdisken samt att sylten var någon form av gelé snarare än den jordgubbssylt som stod på menyn. Lite snopen eftersom jag förväntat mig hemmagjorda pannkakor med svensk sylt började vi äta vår mat.

När vi ätit upp maten beslöt vi oss för att ta en sväng på stan innan vi gick tillbaka till hotellet. Så vi bad att få notan, betalde och gick mot utgången till den trevliga inkastaren. Väl ute på gatan enades vi om att maten varit ok men att det finns betydligt bättre restauranger i Karon för samma pris.