En vandring genom södra Phuket

Vi befann oss vid Karon Beach och hade efter några dagars sol och bad beslutat oss för att ta oss ner till Rawai Beach. Vi hade läst en reseberättelse om att man kunde besöka en restaurang i Rawai som bjöd på något utöver det vanliga. Dessutom hade vi läst om... Läs mer

Ett besök vid Håkans Bar

Efter ett par dagar vid Karon Beach hade vi bestämt oss för att besöka Håkans Bar, en restaurang i Karon som främst är känd från ett tv-program med samma namn. Vi hade gjort lite research på internet för att se var restaurangen låg och det verkade som att det bara... Läs mer

En trevlig utflykt till James Bond Island

Vi hade precis fått in frukosten när en vit minibuss bromsade in framför entrén till vårt hotell. Klockan var 07:20 och vi skulle bil hämtade klockan 07:45 enligt kvinnan vi köpte biljetterna av. När chauffören kom fram till vårt bord frågade vi om det fanns möjlighet att han kunde hämta... Läs mer

Ett besök vid Big Buddha och Wat Chalong på Phuket

Efter att ha spenderat förmiddagen i Phuket Town bestämde vi oss för att åka till den välkända Buddhastatyn Big Buddha, som är belägen högt upp på en kulle en bit utanför stan. Vi tog oss till busstationen i Phuket Town och gick fram till en av chaufförerna och frågade om... Läs mer

Dykning vid Similan Islands

Jag skulle vilja rekommendera alla som åker till Phuket och som är sugna på att dyka att åka på en av dagsturerna till Similan öarna. Jag har dykt på flera platser runt om i världen och det här var en av de absolut bästa. Vi bokade vår dagstur från en... Läs mer

En längtan till mitt paradis

Hösten kommer och med den mörkret. Många timmar på jobbet, mörkt när jag börjar och mörkt när jobbet är slut. Till detta så har jag både inbrottslarm o brandlarm kopplat till min mobil som kontaktman, påslagen dygnet runt året runt(egenföretagare) liggande vid sängen på nätterna. Securitas eller SOS ringer och... Läs mer

Kanotutflykt i den thailändska djungeln

Äntligen var det tid att gå ombord på planet som ska ta oss till Thailand. Det känns i hela kroppen att vi är på väg till vårt livs upplevelse. Efter 11 timmar på planet var vi äntligen framme. Igenom flygplatsen och ut i värmen. Härligt, men snacka om varmt. Vi tar en... Läs mer

Annorlunda Shopping I Phuket Town

Om man vill komma bort från de vanliga turiststråken och sälla sig ibland det thailändska folket är det väldigt spännande och en udda upplevelse att shoppa på Supercheap i Phuket Town. Supercheap är en genuin thaiköpmarknad för såväl konsumenter som restauranger. Du hittar allt i en salig röra ifrån damunderkläder, levande... Läs mer

Phuket Town – en myriad av människor och mopeder

När vi åker in i Phuket Town slås vi av att det ser ut precis som när en asiatisk stad porträtteras i en Hollywoodfilm: mopeder, människor och tuktuks överallt, folk som tutar på varandra i trafiken, röken, dofterna och fräsandet från de små gatuköken och försäljare som ropar på oss... Läs mer

Nai Yang Beach – en oas bortom myllret

Vägen till vårt hotell i Nai Yang Beach, Imperial Adamas Beach Resort, var lång och slingrade sig mellan småhus, kreatur och gummiträdsodlingar. Trots att Nai Yang ligger nära Phukets flygplats så kändes det som den mest genuint thailändska och lugna orten under vår vistelse i Phuket. Hotellet var otroligt fint och... Läs mer

Notice: Undefined offset: 0 in /home/domains/destinationthailandnu/html/includes/destination_pages/reseberattelser.php on line 37

Kata Beach – en av Thailands finaste stränder

Våra förväntningar på stranden i Kata Beach var höga när vi anlände. Vänner hade rekommenderat den som Phukets finaste strand och vi var rejält sol- och badsugna. Det tog ungefär en timme med buss att åka från flygplatsen till vårt hotell i Kata Beach. Stranden motsvarade helt klart våra förväntningar. Den... Läs mer

Unik matuppelevelse hos sjözigenarna i Rawai

Vill du ha ett spännande restaurangbesök i pittoresk miljö långt bort från alla turiststråk skall du besöka sjözigenarna (Chao leh på Thai) i Rawai. Detta sjöfolk utgör en liten folkgrupp som lever och försörjer sig på vad havet ger. De har sin egen religion och sitt eget språk som är en... Läs mer

Hyr din egen longtailbåt på Phuket

Som turist på Phuket ser man dagligen longtailbåtar fara fram och åter på vattnen utanför badstränderna. Dessa speciella thailändska farkoster har en stor bilmotor på en lång axel som driver båten. De kör mest turister till olika utflyktsmål och öar utanför Phuket. Vill man bryta det typiska turistandet på stranden... Läs mer

Golf på Phuket Golf & Country Club

Har man som svensk turist inte spelat golf i Asien tidigare möts man av en hel del annorlunda upplevelser vid besök på en golfklubb i Thailand. Redan vid ankomsten möts man av caddiemastern med hjälpredor som tar hand om dina klubbor. På klubben finns c:a 250 st caddies anställda och du får... Läs mer

Kulinarisk upplevelse i Phuket

I Thailand finns fantastiskt mycket god mat att få på ett oändligt antal restauranger. På turistorterna finns ett stort utbud av matställen med alla möjliga specialiter. Vill man krydda sin semester med något extra så är ett besök på exklusiva Twin Palms Hotel på Surin Beach och dess Sunday... Läs mer

Varning För Patong Beach!

Dem flesta som åker till Thailand väljer att åka till Phuket. De tre vanligaste stränderna är Kata Beach, Karon Beach Och Patong Beach. Här är mina erfarenheter till dem som funderar på att åka till Patong Beach. Första intrycket av Patong var som vilken annan turistort som helst. Gatorna kantas av... Läs mer